Każda gra
zespołowa wymaga ustalenia jakichś zasad, według których przebiegać będą jej
rozgrywki. Tak samo jest z airsoftem. Dziś przedstawię podstawowe i uniwersalne
zasady rozgrywek ASG. Zaznaczam jednak, że są one umowne i w praktyce mogą być
modyfikowane zależnie od decyzji grupy graczy lub też organizatorów rozgrywek.
1. Trafienie
Zwykle pod
pojęciem trafienia rozumie się każdy kontakt gracza z wystrzeloną kulką i to
nawet w sytuacjach, kiedy będzie to rykoszet, postrzał z własnej repliki broni
czy też niezamierzone i przypadkowe trafienie przez gracza z tej samej drużyny.
Jeśli trafiona zostanie replika, oznacza to zwykle, że została uszkodzona.
Wtedy gracz, jeśli nie ma możliwości użycia innej repliki, musi zejść z pola
gry.
2. Wyeliminowanie z gry
Gracz, który
został trafiony i wyeliminowany z rozgrywki, powinien oznaczyć się czerwoną
szmatką, chorągiewką lub w przypadku nocy światłem i przejść w wyznaczone przez
organizatora miejsce. Do takich osób nie wolno już strzelać. Wyeliminowany musi
jednak nadal pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa, gdyż może zostać
przypadkowo ostrzelany.
3. Powrót do gry
Na terenie gry
zwykle wyznaczone są dla każdej drużyny miejsca nazywane „resp” (od angielskiego
określenia „respawn point”), w których do rozgrywki mogą powrócić osoby
wyeliminowane. Czas powrotu do gry zależny jest od umowy między graczami i
organizatorem. Może mieć miejsce zaraz po powrocie gracza do tego miejsca, po
upłynięciu określonego czasu od przyjścia, po zebraniu się w „respie”
określonej ilości osób lub też cyklicznie, na przykład co 15 minut. „Resp”
znajduje się często poza grą, więc nie można tam strzelać. Jeśli natomiast
trafienie zupełnie eliminuje graczy z rozgrywki, organizator wyznacza dla nich
strefę, gdzie oczekują na jaj zakończenie.
4. Pirotechnika
Do gry mogą
zostać dopuszczone środki pirotechniczne, ale tylko za zgodą ze strony
organizatora, policji i lokalnych mieszkańców oraz w przypadku braku zagrożenia
pożarem. Dozwolone są natomiast małe petardy, które nie powodują żadnych
uszkodzeń ciała. Wszelkie środki pirotechniczne i chemiczne, które mogą
skutkować uszkodzeniami ciała oraz słuchu lub też powodować zagrożenie
pożarowe, są zakazane, a korzystanie z nich może wiązać się z
odpowiedzialnością cywilną i karną, a nawet karą pozbawienia wolności. Można
wykorzystywać „granaty” złożone z tulei, w której znajduje się petarda i groch
lub kulki. Wtedy nieszkodliwy groch wystrzeliwany jest na odległość kilku
metrów. Możliwe jest też użycie granatów błyskowych, dymnych i
ogłuszająco-oślepiających, ale tylko na terenie otwartym.
5.
Zasady fair
play
W trakcie
rozgrywek obowiązują zasady fair play, które zobowiązują każdego, kto został
trafiony, do przyznania się do tego. Według zasad przypadki podejrzeń o ukrywanie
trafienia powinno się rozstrzygać na miejscu. Niestety zjawisko nieprzyznawania
się jest stałym i nierozwiązywalnym problemem airsoftu, szczególnie dotyczącym
graczy początkujących. Takie grupy i osoby nazywane są „terminatorami”. Jeśli
udaje się kogoś takiego wyłapać, może on liczyć się z tym, że zostanie usunięty
z gry i nie będzie więcej zaproszony do rozgrywek.
Zarówno
organizator, jak i gracze, mogą zmodyfikować przedstawione powyżej zasady
poprzez wprowadzenie dodatkowych reguł, ograniczenie ternu gry lub ilości
amunicji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz