poniedziałek, 3 marca 2014

Podstawowe i uniwersalne zasady ASG

Każda gra zespołowa wymaga ustalenia jakichś zasad, według których przebiegać będą jej rozgrywki. Tak samo jest z airsoftem. Dziś przedstawię podstawowe i uniwersalne zasady rozgrywek ASG. Zaznaczam jednak, że są one umowne i w praktyce mogą być modyfikowane zależnie od decyzji grupy graczy lub też organizatorów rozgrywek.



1.       Trafienie

Zwykle pod pojęciem trafienia rozumie się każdy kontakt gracza z wystrzeloną kulką i to nawet w sytuacjach, kiedy będzie to rykoszet, postrzał z własnej repliki broni czy też niezamierzone i przypadkowe trafienie przez gracza z tej samej drużyny. Jeśli trafiona zostanie replika, oznacza to zwykle, że została uszkodzona. Wtedy gracz, jeśli nie ma możliwości użycia innej repliki, musi zejść z pola gry.

2.       Wyeliminowanie z gry

Gracz, który został trafiony i wyeliminowany z rozgrywki, powinien oznaczyć się czerwoną szmatką, chorągiewką lub w przypadku nocy światłem i przejść w wyznaczone przez organizatora miejsce. Do takich osób nie wolno już strzelać. Wyeliminowany musi jednak nadal pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa, gdyż może zostać przypadkowo ostrzelany.

3.       Powrót do gry

Na terenie gry zwykle wyznaczone są dla każdej drużyny miejsca nazywane „resp” (od angielskiego określenia „respawn point”), w których do rozgrywki mogą powrócić osoby wyeliminowane. Czas powrotu do gry zależny jest od umowy między graczami i organizatorem. Może mieć miejsce zaraz po powrocie gracza do tego miejsca, po upłynięciu określonego czasu od przyjścia, po zebraniu się w „respie” określonej ilości osób lub też cyklicznie, na przykład co 15 minut. „Resp” znajduje się często poza grą, więc nie można tam strzelać. Jeśli natomiast trafienie zupełnie eliminuje graczy z rozgrywki, organizator wyznacza dla nich strefę, gdzie oczekują na jaj zakończenie.

4.       Pirotechnika

Do gry mogą zostać dopuszczone środki pirotechniczne, ale tylko za zgodą ze strony organizatora, policji i lokalnych mieszkańców oraz w przypadku braku zagrożenia pożarem. Dozwolone są natomiast małe petardy, które nie powodują żadnych uszkodzeń ciała. Wszelkie środki pirotechniczne i chemiczne, które mogą skutkować uszkodzeniami ciała oraz słuchu lub też powodować zagrożenie pożarowe, są zakazane, a korzystanie z nich może wiązać się z odpowiedzialnością cywilną i karną, a nawet karą pozbawienia wolności. Można wykorzystywać „granaty” złożone z tulei, w której znajduje się petarda i groch lub kulki. Wtedy nieszkodliwy groch wystrzeliwany jest na odległość kilku metrów. Możliwe jest też użycie granatów błyskowych, dymnych i ogłuszająco-oślepiających, ale tylko na terenie otwartym.

5.       Zasady fair play

W trakcie rozgrywek obowiązują zasady fair play, które zobowiązują każdego, kto został trafiony, do przyznania się do tego. Według zasad przypadki podejrzeń o ukrywanie trafienia powinno się rozstrzygać na miejscu. Niestety zjawisko nieprzyznawania się jest stałym i nierozwiązywalnym problemem airsoftu, szczególnie dotyczącym graczy początkujących. Takie grupy i osoby nazywane są „terminatorami”. Jeśli udaje się kogoś takiego wyłapać, może on liczyć się z tym, że zostanie usunięty z gry i nie będzie więcej zaproszony do rozgrywek.
Zarówno organizator, jak i gracze, mogą zmodyfikować przedstawione powyżej zasady poprzez wprowadzenie dodatkowych reguł, ograniczenie ternu gry lub ilości amunicji.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz